Persian SpeechTherapy Forum
با سلام
دوست عزیز و گرامی لطفا برای به اشتراک گذاشتن تجربیاتتان با دیگران در این تالار گفتمان ثبت نام فرمایید.
در ضمن دوستان گفتاردرمان برای عضویت در گروه گفتاردرمانان درخواست بدهند.
کاملا رایگان

Persian SpeechTherapy Forum

تالار گفتگوی گفتاردرمانی مکانی برای تبادل نظر و پرسش و پاسخ در مورد مشکلات گفتاری می باشد
 
الرئيسيةاليوميةپرسشهاي متداولجستجوليست اعضاگروههاي کاربرانثبت نامورود

شاطر | 
 

 اختلالات یادگیری

مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي اذهب الى الأسفل 
نويسندهپيام
pouyan
کاربر ویژه
کاربر ویژه
avatar

تعداد پستها : 147
Join date : 2009-12-24
Age : 38

پستعنوان: اختلالات یادگیری   2010-08-26, 17:16

مقدمه

بسيارند کودکاني که ظاهري طبيعي دارند، رشد جسمي و قد و وزنشان حاکي از بهنجار بودن آنان است. هوششان کمابيش عادي است، به خوبي صحبت مي‌کنند، مانند ساير کودکان بازي مي‌کنند و مثل همسالان خود با سايرين ارتباط برقرار مي‌کنند، در خانه نيز خود ياريهاي لازم را دارند و کارهايي را که والدين به آنان واگذار مي‌کنند به خوبي انجام مي‌دهند و از رفتار و اخلاق عادي برخوردارند. ليکن وقتي به مدرسه مي‌روند و مي‌خواهند خواندن و نوشتن و حساب ياد بگيرند دچار مشکلات جدي مي‌شوند. بيش از يک قرن است که متخصان علوم تربيتي و روانشناسي و گفتار درماني در پي تشخيص و درمان مشکلات اين قبيل کودکان بوده‌اند. بيش از شصت تعريف براي اختلالات يادگيري وجود دارد که معروفترين آنها عبارتست از:

*تعریف اختلالات یادگیری

اختلال در يک يا چند فرآيند رواني پايه به درک يا استفاده از زبان شفاهي يا کتبي مربوط مي‌شود و مي‌تواند به شکل عدم توانايي کامل در گوش کردن ، فکر کردن ، صحبت کردن ، خواندن ، نوشتن ، حجمي کردن يا انجام محاسبه‌هاي رياضي ظاهر شود. اين اصطلاح شرايطي چون معلوليتهاي ادراکي ، آسيب ديدگيهاي مغزي ،نقص جزئي در کار مغز ، ريس ‌لکسي يا نارسا خواني و آفازياي رشدي را در بر مي‌گيرد. از سوي ديگر ، اصطلاح ياد شده آن عده را که اصولا بواسطه معلوليتهاي ديداري ، شنيداري يا حرکتي همچنين عقب ماندگي ذهني يا محروميتهاي محيطي ، فرهنگي يا اقتصادي به مشکلات يادگيري دچار شده‌اند را شامل نمي‌شود.

*علل بروز اختلالات يادگيري

ثابت شده است که علل بروز اختلالات يادگيري نسبتا مهم است. با اين حال در پژوهشهاي مختلف تاثير عوامل زير در بروز اين اختلالات مورد تائيد بوده‌اند. هر چند همواره تاثير متقابل عوامل مورد نظر بوده است.

*عوامل فيزيولوژيک موثر در بروز اختلالات يادگيري

بسياري از متخصصان بر اين باورند که علل اساسي و عمده اختلالات يادگيري آسيب ديدگي مغزي شديد يا جزئي و صدمه وارده به دستگاه عصبي مرکزي است.

*عوامل موثر در بروز اختلالات يادگيري

شواهدي در دست است که نشان مي‌دهد اختلالات يادگيري احتمالا در برخي خانواده‌ها بيش از ديگران ديده مي‌شود. مطالعات انجام شده بر روي دوقلوها به گونه‌اي حاکي از نشانه‌هاي عمل ژنتيکي است. واکر ، "کول" و "ولف" به الگوهاي خانوادگي پي برده‌اند که با اختلالات يادگيري پيوند دارند.

*عوامل بيوشيميايي موثر در بروز اختلالات يادگيري

گفته شده است که اختلالات گوناگون متابوليکي در حکم عواملي هستند که موجب اختلالت يادگيري مي‌شوند. برخي از عوامل بيوشيميايي که در ارتباط با اختلالات يادگيري از آنها نام برده شده است عبارتند از: هايپوگليسمي ، عدم توازن استيل کولي نستروز و کم کاري تروئيد.

*عوامل پيش، هنگام و قبل از تولد در بروز اختلالات يادگيري

اختلالات يادگيري برخي کودکان مي‌تواند بواسطه مشکلاتي باشد که پيش از تولد ، هنگام تولد و بلافاصله بعد از تولد وجود داشته است.

- جمله عوامل پيش از تولد عبارتند از:

· عدم تناسب نوع خون مادر با جنين

· اختلالات در ترشحات داخلي مادر

· قرار گرفتن در برابر اشعه

· استفاده از دارو



- عوامل هنگام تولد مي‌تواند به مواردي چون:

· کم وزني هنگام تولد

· آسيب وارده بر سر

· آمدن جفت پيش از نوزاد

· تولد با پا ، اشاره کرد.

- عوامل بعد از تولد عبارتند از:

· مسموميت سرب

· نارساييهاي تغذيه‌اي

· محروميتهاي محيطي و ...



*عوامل آموزشي موثر در بروز اختلالات يادگيري

به عقيده برخي متخصصان تدريس ناکافي و ناصحيح مي‌تواند در بسياري از اختلالات يادگيري عامل به حساب بيايد. به نظر مي‌رسد که شماري از کودکان مبتلا به اختلالات يادگيري مرکز تحت آموزش کافي و مناسب قرار نگرفته‌اند.

*انواع اختلالات يادگيري

کودکان مبتلا به اختلالات يادگيري ممکن است در يکي يا چند مورد از زمينه‌هاي زير دچار مشکل باشند:

· اختلال در زبان گفتاري

· اختلال در زبان نوشتاري

· اختلال خواندن

· اختلال در حساب.

به عبارتي ممکن است کودکي در همه زمينه‌هاي فوق به جز يک زمينه عملکرد خوب و مناسبي داشته باشد، ولي در يک زمينه دچار مشکل شود و به اين ترتيب همپوشيهاي مختلفي در زمينه‌هاي ياد شده ممکن است اتفاق بيافتد.

*درمان اختلالات يادگيري

هر چند اختلالات يادگيري اصولا مساله‌اي آموزشي است، اما از چندين جنبه مختلف مورد بررسي قرار گرفته است.

بسياري تلاشها در اين زمينه آشکار از فرضيه نقص جزئي در مغز سود مي‌جويند و بدين ترتيب مي‌کوشند تا با ارزيابي مسائل فرض شده مربوط به اين نقص زيستي مشکل را برطرف کنند. از جمله شيوه‌هاي درماني رايج بر اين اساس مي‌توان به درمان رايج بر نگرشهاي "ادراکي" - "حرکتي" اشاره کرد.

*درمان مبتنی بر نگرشهای "ادراکی" – "حرکتی"

در اين شيوه تلاش مي‌شود تا موقعيتهايي براي کودک فراهم شود تا بتواند اطلاعاتي را از محيط دريافت دارد، به يکديگر ارتباط دهد و آنها را دريابد. استفاده از روروک ، بازيهايي براي آموزش حرکت ، تمرينات روي تخته سياه براي رشد هماهنگي حرکت و ادراک ديداري ، حل معما در اين شيوه کاربرد دارد.

*درمان مبتنی برروش "ديداري" - "حرکتي فراستيگ"

از روشهاي درماني ديگر مي‌توان به روش "ديداري" - "حرکتي فراستيگ" و شيوه‌هاي رفتاري اشاره کرد.

*درمان مبتنی بر تجویز دارو

برخي از متخصصان حرفه پزشکي نيز معتقدند بايد به اين دسته کودکان دست کم به طور آزمايشي دارو تجويز کرد. با اين حال درباره تاثيرات دارو درماني روي دانش آموزان مبتلا به اختلالات يادگيري مطالعات انجام شده بسيار اندک است.

"مگا ويتامين درماني" اولين بار توسط کوت براي درمان اين اختلالات پيشنهاد شد که به استفاده از ويتامينها تا حداکثر يک هزار برابر ميزان مورد نياز بدن گفته مي‌شود.

*درمان مبتنی بر امکانات آموزشی

از سوي ديگر در نظر گرفتن امکانات آموزشي ويژه براي کودکان مورد توجه قرار گفته است مثلا استفاده از اتاق مرجع يا کلاسهاي ويژه. با اين حال مساله جاي دهي مبتلايان به اختلالات يادگيري در کلاسهاي مختلف هنوز مورد بحث بسياري از متخصصان آموزش و پرورش است.

به هر حال توجه به مبحث اختلالات یادگیری یکی از مباحث تازه ای است که آموزش و پروش به اهمیت پرداختن به این موضوع پی برده ولی هنوز آنچنان باید وشاید از متخصصان این امر استفاده نکرده است ویا اگر استفاده کرده در همان ابتدای امر بوده وبعد از راه اندازی موضوع در مراکز )اختلالات یادگیری ) ودر مراکز آمو.زشی مربوطه هنوز نتوانسته از نیروهای متخصص این امر مثل گفتار درمانگران ومشاورین و آموزش یاران مجرب این مشکل استفاده لازم را بکند.که امید است مسولین امر به این امر نیز رسیدگی نمایند.
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
خواندن مشخصات فردي
 
اختلالات یادگیری
مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي بازگشت به بالاي صفحه 
صفحه 1 از 1

صلاحيات هذا المنتدى:شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
Persian SpeechTherapy Forum :: انواع اختلالات :: اختلالات یادگیری-
پرش به: