Persian SpeechTherapy Forum
با سلام
دوست عزیز و گرامی لطفا برای به اشتراک گذاشتن تجربیاتتان با دیگران در این تالار گفتمان ثبت نام فرمایید.
در ضمن دوستان گفتاردرمان برای عضویت در گروه گفتاردرمانان درخواست بدهند.
کاملا رایگان

Persian SpeechTherapy Forum

تالار گفتگوی گفتاردرمانی مکانی برای تبادل نظر و پرسش و پاسخ در مورد مشکلات گفتاری می باشد
 
الرئيسيةاليوميةپرسشهاي متداولجستجوليست اعضاگروههاي کاربرانثبت نامورود

شاطر | 
 

 اختلال در ریاضی

مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي اذهب الى الأسفل 
نويسندهپيام
pouyan
کاربر ویژه
کاربر ویژه
avatar

تعداد پستها : 147
Join date : 2009-12-24
Age : 38

پستعنوان: اختلال در ریاضی   2010-02-20, 20:25

محاسبه پريشي عبارت است از اختلال در تواناييهاي رياضيات كه در اثر آسيب ارثي(يا مادرزادي) فرايندهاي رشدي مراكز مغز كه زمينه رشد تواناييهاي رياضي است،بوجود مي آيد.

بايستي به اين نكته توجه داشت كه محاسبه پريشي كلا به ضعف در عمل محاسبه اشاره نمي كند، بلكه عبارت است ازنقص درمهارتهاي رياضيات وحتي وسيعتر از آن. كودكان مبتلا به اختلال در رياضيات معمولا در زمينه درك روابط فضايي دچار مشكل شديدند.در بررسي دشواريهاي رياضي اين گروه از كودكان، بايد به مشكلات درك بينايي و تفكر نيز توجه شود.

گاهي اوقات عوامل غير مستقيمي ،مانند بي توجهي و دشواري در خواندن، به ويژه براي حل مسائلي كه به صورت تشريحي بيان مي شودسبب دشواري در حل مسائل رياضيات مي گردد

.

مهارتهای مورد ملاحظه در اختلال ریاضی



1. مهارتهاي پيش نياز : قابليت تسلط يافتن بر تكاليفي است كه نماينده مفاهيم پياژه اي از قبيل نگهداري ذهني ،ثبات ، پايداري و نظايرآنهاهستند.



۲. مهارتهاي محاسبه : به توانايي جمع ،تفريق،ضرب و تقسيم كردن اطلاق مي شود.



۳. استدلال :عمدتا مربوط مي شودبه حل كردن مسائل در داستانها.



۴. هندسه : با اندازه گيري خطوط،زاويه ها،سطح و حجم و بارابطه آنها با يكديگرسرو كار دارد.





1- اختلال رياضي كلامي:

اين اختلال با نارسايي در سطح كلامي مقادير، تعداد اشياء، نمرات وعملكردهاي رياضي مشخص مي شود

.برخي از افراد آسيب ديده ،قادر به نشان دادن ارقام عددي كه به آنها گفته مي شوند نيستند.اگرچه آنها قادر به خواندن و نوشتن اعداد گفته شده هستند اما توانايي ناميدن شدن اشيا ارائه شده يا ارزش ارقام نوشته شده را ندارند (اختلال رياضي حركتي- كلامي)

2- اختلال رياضي تمريني:

در چنين مواردي ، دستكاري رياضي اشياي واقعي يا به تصور آمده دچار اختلال مي شود.دست كاري رياضي ،مجتمع كردن اشيا و برآوردكميت ، بدون جمع كردن آنهاست

.در چنين مواردي كودك،قادر به قرار دادن چوبها يا مكعبها به ترتيب اهميت شان نيست.يا از بين دو چوب يا مكعب ، بزرگتر ،كوچكتر يا هم اندازه را نمي تواند تشخيص دهد.

3- اختلال رياضي خواندن:

اين اختلال با ناتواني در خواندن نشانه هاي رياضي (علايم -ارقام و اعداد) همراه است.در شديدترين حالت كودك قادر به خواندن ارقام مجزا (يا علائم ساده عمليات(-،+،÷،×) نيست

. در اشكال خفيف تر كودك نمي تواند اعداد چند رقمي را بخواند(به خصوص وقتي يك صفر در وسط باشد) .در بعضي موارد كودك ارقامي را كه به نظر شبيه مي رسند با هم اشتباه مي كند(7 بجاي Cool يا رقم اعداد را با هم جابجا مي كند(13 بجاي 31 ) .



4- اختلال رياضي نوشتاري:

اختلال رياضي نوشتاري، با عدم توانايي كودك در نوشتن عددي ارقام ديكته شده مشخص مي شود.

در برخي موارد كودك مي تواند اعداد را بنويسد اما آنها را به صورت جداگانه يا وارونه مي نويسد(مثلا 984 به صورت 900و 80 و 4) .

5- اختلال رياضي ايده ايي:

اين اختلال با ناتواني در درك ، روابط رياضي و انجام محاسبه ذهني انجام مي شود. در اين حالت فرد قادر به نوشتن و خواندن اعداد هست اما قادر به درك آنچه خوانده و نوشته نيست

.به عنوان مثال او عدد 9 را مي خواند و مي نويسد اما نمي داند كه 9 كمتر از 10 يا نصف 18 است.

6- اختلال رياضي عملي:

در اين مورد ، توانايي انجام عمليات رياضي به طور مستقيم مختل است در بسياري از مواقع آزمودني قادر نيست چرايي يا چگونگي عملياتي را كه انجام داده توجيه كند.


مشاهدات در کلاس - اختلال در ریاضی



- شمردن اعداد با صداي بلند و به ترتيب دچار مشكل است .

- در درك مفهوم عدد دچار مشكل مي باشد . مثلا : 8 تا ااز 12 تا مداد را نمي تواند جدا كند .

- فاصله بين اعدا را تشخيص نمي دهد . مثلا : 2 به كدام نزديك تر است ؟ 4 يا 7

- در تشخيص ، نام گذاري و تفاوت و ترسيم اشكال هندسي دچار مشكل است .

- در شناخت اندازه و حجم مشكل دارد . مثلا در رديف كردن اشكال هندسي به ترتيب اندازه و حجم مشكل دارد.

- اعداد را به صورت معكوس مي نويسد يا مي خواند . مثلا 12 را 21 مي خواند .

- در درك مفهوم جمع و تفريق دچار مشكل است .

- در جمع و تفريق هاي چند رقمي يك ستون را جا مي اندازد .

- در جمع و تفريق هاي با انتقال دچار مشكل است .

- در تناظر يك به يك دچار مشكل است .

- توانايي نسخه برداري يا رو نويسي از اشكال و اعداد را ندارد .

- عليرغم تكرار زياد ، در فراگيري جدول ضرب دچار مشكل مي باشد .

- درك كافي از زمان ندارد . ( مفهوم هفته ، روز ، نيم ساعت ، ربع ساعت و غيره )

- در شناخت علائم رياضي دچار اشكال است . ( = - + و....)

- در درك ارزش پول دچار اشكال است .

- در شناخت مفاهيم مقدماتي دچار اشكال است . ( بالا ، پائين ، جلو ، عقب و ....)

- در درك ارزش مكاني دچار اشكال است .

-در درك و حل مسئله دچار مشكل است .

- در عمليات ذهني ( جمع و تفريق ) دچار اشكال است .

سید حسن موسوی
برگرفته از وبلاگ مرکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری شاهرود
به آدرس: http://ldshahrood.blogfa.com
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
خواندن مشخصات فردي
 
اختلال در ریاضی
مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي بازگشت به بالاي صفحه 
صفحه 1 از 1

صلاحيات هذا المنتدى:شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
Persian SpeechTherapy Forum :: انواع اختلالات :: اختلالات یادگیری-
پرش به: