Persian SpeechTherapy Forum
با سلام
دوست عزیز و گرامی لطفا برای به اشتراک گذاشتن تجربیاتتان با دیگران در این تالار گفتمان ثبت نام فرمایید.
در ضمن دوستان گفتاردرمان برای عضویت در گروه گفتاردرمانان درخواست بدهند.
کاملا رایگان

Persian SpeechTherapy Forum

تالار گفتگوی گفتاردرمانی مکانی برای تبادل نظر و پرسش و پاسخ در مورد مشکلات گفتاری می باشد
 
الرئيسيةاليوميةپرسشهاي متداولجستجوليست اعضاگروههاي کاربرانثبت نامورود

شاطر | 
 

 کم توانی در یادگیری

مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي اذهب الى الأسفل 
نويسندهپيام
pouyan
کاربر ویژه
کاربر ویژه


تعداد پستها : 147
Join date : 2009-12-24
Age : 37

پستعنوان: کم توانی در یادگیری   2010-02-28, 15:17



کم توانی در یادگیری
Learning disability
کم توانی در یادگیری

Learning disability


خلاصه مطلب
این جزوه اطلاعاتی مقدمه ای بر وضعیت کم توانی دریادگیری است.

•کم توانی در یادگیری چیست؟
•چه تعداد افرادی کم توانی در یادگیری دارند؟
•چگونه می توانید بفهمید که کسی از ناتوانی در یادگیری رنج می برد؟
•با چه مشکلاتی افرادی که ناتوانی در یادگیری دارند مواجه هستند؟
•از چه حقوقی افرادی که ناتوانی در یادگیری دارند برخوردارند؟
شرح موضوع
کم توانی در یادگیری چیست؟
کم توانی در یادگیری یکی از رایج ترین انواع ناتوانی در بریتانیا است. انواع بسیار متفاوتی از ناتوانی در یادگیری وجود دارد که می تواند شامل این موارد باشند:

•ضعیف
•ملایم
•شدید
•اساسی
ناتوانی در یادگیری یک وضعیت مادام العمر است. این وضعیت می تواند بر توانایی یک نفر در یادگرفتن، ارتباط برقرار کردن و یا انجام کارهای روزمره تاثیر بگذارد. ناتوانی در یادگیری یک مریضی یا بیماری نیست. از این وضعیت در گذشته بعنوان "نقص روانی" یاد می کردند ولی از این واژه دیگر استفاده نمی شود چون بسیاری از افرادی که ناتوانی در یادگیری دارند آن را یک واژه توهین آمیز می دانند.

بسیاری از افرادی که از ناتوانی در یادگیری رنج می برند برایشان سخت تر از دیگران است تا چیزی را یاد بگیرند و یا متوجه شوند. از اینرو آنها ممکن است برای انجام کارهای روزمره مانند لباس پوشیدن و یا غذا پختن و همینطور تماس گرفتن با دیگران به کمک احتیاج داشته باشند. افرادی که از انواع شدیدتر ناتوانی در یادگیری رنج می برند ممکن است به مراقبت ۲۴ ساعته احتیاج داشته باشند بویژه کسانی که از ناتوانی های شدید و چندجانبه رنج می برند.

بسیاری از افرادی که از ناتوانی در یادگیری رنج می برند از زندگی مستقل برخوردارند. مهم است که به یاد داشته باشیم که افرادی که از ناتوانی در یادگیری رنج می برند کسانی هستند که از شخصیت خود برخوردارند، علایق اهداف و آمال خودشان را دارند. صرف برخوردار بودن از ناتوانی در یادگیری عاملی نیست که باعث شود فردی در زندگی اش نتواند چیزهای زیادی را فراگیرد یا بدست آورد.

چه تعداد افرادی کم توانی در یادگیری دارند؟
تخیمن زده می شود که حدود یک و نیم میلیون نفر در بریتانیا ناتوانی در یادگیری دارند.

این رقم به معنای این است که از هر ۱۰۰ نفر ۳ نفر از کم توانی در یادگیری رنج می برند. هر هفته حدود ۲۰۰ نوزاد که از کم توانی در یادگیری رنج می برند به دنیا می آیند. افرادی که کم توانی دریادگیری دارند از طول عمر بیشتری برخوردارند.

چگونه می توانید بفهمید که کسی از ناتوانی در یادگیری رنج می برد؟
همیشه ممکن نیست که بتوان از ظاهر فردی تشخیص داد که او ناتوانی در یادگیری دارد. برخی افرادی که از «سندروم داون» (Down’s Syndrome) رنج می برند دارای خصوصیات فیزیکی هستند که اجازه می دهد براحتی بتوان وجود ناتوانی در یادگیری را در آنها تشخیص داد. همینطور نحوه ای که یک فرد ارتباط برقرار می کند، مانند وقتی که او به آرامی صحبت می کند، نیز می تواند نشان دهد که او از ناتوانی در یادگیری رنج می برد چنین فردی ممکن است از سیستم ویژه ای برای اشارات یا علایم مانند «ماکاتون» (Makaton) یا «سینگ الانگ» (Signalong) برای برقرار کردن ارتباط با دیگران استفاده کند.

با چه مشکلاتی افرادی که ناتوانی در یادگیری دارند مواجه هستند؟
افرادی که ناتوانی در یادگیری دارند ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شوند. آنها ممکن است از دسترسی یکسان به خدمات پایه ای مانند خدمات درمانی، تحصیلی و مسکن برخوردار نباشند.

آنها ممکن است مورد آزار و زورگویی دیگران قرار گیرند و قربانی بزهکاری بشوند. کارفرمای شان ممکن است علیه آنها تبعیض قائل شود. توانایی ها و نیازهای آنها اغلب از طرف توده مردم، کارفرمایان، وسایل ارتباط جمعی، دولت محلی و مرکزی درک نمی شود.

افرادی که ناتوانی در یادگیری دارند از چه حقوقی برخوردارند؟
فردی که ناتوانی در یادگیری دارد باید از همان حقوقی برخوردار باشد که فردی از چنین وضعیتی برخوردار نیست. طی چند سال گذشته بسیاری از این حقوق برای چنین افرادی در قانون ضمانت شده است:

در سال ۱۹۷۰ «قانون آموزش و پرورش» حق دسترسی به آموزش و پرورش را حق پایه ای هر کودکی تعیین کرد که از ناتوانی در یادگیری رنج می برد.

در سال ۱۹۹۰ «قانون مراقبت محلی» از ایجاد مساکن جدید حمایت کرد و حق افرادی که ناتوانی در یادگیری دارند برای زندگی در محل را تصریح کرد. (در ایرلند شمالی این قانون متفاوت است ولی باورهای آن یکسان است.)

در سال ۱۹۹۵ «قانون علیه تبعیض بر اساس معلولیت» اولین اقدامی بود که برای برسمیت شناختن کامل حقوق مدنی افرادی که ناتوانی در یادگیری دارند برداشته شد. این قانون حق برخورداری برابر از امکانات (equal opportunities) را حقی برای همه افرادی دانست که ناتوانی در یادگیری دارند.

در سال ۲۰۰۱ گزارش رسمی دولت تحت عنوان "ارزش قائل شدن برای مردم" در انگلستان، "برآورده کردن قول ها" در ویلز و "استراتژی محلی و اولویت های عملی" در ایرلند شمالی، حق برخوردار شدن از انتخاب فردی را به محور تامین خدمات برای افرادی که ناتوانی در یادگیری دارند تعیین کرد. این سند ارزش قائل شدن برای افرادی که ناتوانی در یادگیری دارند را حق آنها دانست.

در سال ۲۰۰۵ « قانون علیه تبعیض بر اساس معلولیت» تغییر کرد تا برای نهادهای عمومی مانند نهادهای درمانی و آموزش و پرورش وظایف جدید تعیین کند. این وظایف شامل اینها می شود:

•قابل دسترس کردن همه کوپه های قطار باید برای افراد ناتوان منجمله کسانی که از صندلی چرغدار استفاده می کنند،
•تغییر تدبیر اجازه پارکینگ رایگان برای معلولین (Blue Badge Parking Scheme)،
•بالا بردن انتظارات از صاحبخانه ها و کسانی که مساکن اجاره ای دارند برای تامین تنظیمات معقول.
همینطور در سال ۲۰۰۵ «قانون توانایی عقلی» تدبیر شد تا یک چهارچوب قانونی برای توانمند کردن و حمایت از افراد آسیب پذیری که نمی توانند خودشان تصمیم بگیرند تامین شود.

هر چند فردی که ناتوانی در یادگیری دارد باید از همان حقوقی برخوردار باشد که افراد دیگر از آنها برخوردارند ولی بعضی اوقات آنها از این حقوق محروم می شوند و مورد تبعیض قرار می گیرند. افرادی که ناتوانی در یادگیری دارند بدون برخوردار شدن از همان فرصت هایی که دیگران از آنها برخوردارند و بدون آنکه از خدماتی که نیاز دارند برخوردار شوند نمی توانند انتخاب واقعی درباره زندگی شان بکنند.

واژه های کلیدی
۱- ناتوانی در یادگیری – ناتوانی است که برای تمام عمر بر فردی که از آن رنج می برد تاثیر می گذارد.

۲- سندروم داون – وضعیت ژنتیکی است که باعث ناتوانی در یادگیری می شود. در بسیاری موارد علت آن وجود یک کروموزوم اضافه ۲۱ است.

۳- ماکاتون – علائم ماکاتون به همان سان به فهم کلمات نوشته کمک می کنند شده که استفاده از اشارات به افراد لال در صحبت کردن.

۴- سینگ الانگ -- این یک سیستم مبتنی بر اشارات است که بر اساس زبان کر و لال های بریتانیا تهیه شده است.

ارتباطات انترنتی

تیم حمایتی پروژه "ارزش قائل شدن برای مردم" – برای اطلاعات بیشتر درباره گزارش رسمی دولت در این باره و اینکه تیم حمایتی پروژه "ارزش قائل شدن برای مردم" چه می تواند انجام دهد به این سایت رجوع کنید:

http://www.valuingpeople.gov.uk/

وزارت بهداشت – برای اطلاعات بیشتر درباره ناتوانی در یادگیری و سلامتی به این سایت رجوع کنید:

http://www.dh.gov.uk/Home/fs/en

«کمیسیون برای حقوق معلولین» – برای اطلاعات بیشتر درباره قانون علیه تبعیض بر اساس معلولیت سال ۱۹۹۵ و ۲۰۰۵ به این سایت رجوع کنید: http://www.drc-gb.org/thelaw/thedda.asp

کمیسیون برای حقوق معلولین – برای اطلاعات بیشتر درباره حقوق افرادی که ناتوانی در یادگیری دارند به این سایت رجوع کنید: http://www.drc-gb.org

«اتحاد برای تصمیم گیری» (Making Decisions Alliance) – برای اطلاعات بیشتر درباره توانایی عقلی به این سایت رجوع کنید: http://www.makingdecisions.org.uk

سرویس اطلاعاتی بیمه بهداشت عمومی (NHS Direct) – برای اطلاعات بیشتر به این سایت رجوع کنید:

http://www.nhsdirect.nhs.uk

«وزارت امور قانون اساسی» – برای اطلاعات بیشتر درباره «قانون توانایی عقلی» سال ۲۰۰۵ به این سایت رجوع کنید: http://www.dca.gov.uk/menincap/bill-summary.htm

بیمه درمانی ملی و قانون مراقبت سال ۱۹۹۰ – برای جزییات کامل درباره این قانون به این سایت رجوع کنید:

http://www.opsi.gov.uk/acts/acts1990/Ukpga_19900019_en_1.htm


«موسسه ملی بریتانیا برای ناتوانی در یادگیری» (British Institute for Learning Disabilities (BILD)) – برای اطلاعات درباره این موسسه به این سایت رجوع کنید: http://www.bild.org.uk

نهاد "با یک خانواده تماس بگیرید" (Contact a Familyy (CaF)) – برای اطلاعات بیشتر درباره کودکانی که ناتوانی در یادگیری و شرایط ویژه دارند به این سایت رجوع کنید: http://www.cafamily.org.uk

نهاد "اقدام درباره بیماری صرع" (Epilepsy Action) – برای اطلاعات بیشتر درباره بیماری صرع و ناتوانی در یادگیری به این سایت رجوع کنید: http://www.epilepsy.org.uk

«بنیاد برای افرادِ با ناتوانی در یادگیری» (Foundation for People with Learning Disabilities) – برای اطلاعات بیشتر درباره ناتوانی در یادگیری به این سایت رجوع کنید: http://www.learningdisabilities.org.uk

«بنیاد برای افرادِ با ناتوانی در یادگیری» (Foundation for People with Learning Disabilities) – برای مطالعه آمار درباره ناتوانی در یادگیری به این سایت رجوع کنید:

http://www.learningdisabilities.org.uk/page.cfm?pagecode=ISBISTBI

«انجمن سندروم داون» (Down's Syndrome Associatio) – برای اطلاعات بیشتر درباره سندروم داون به این سایت رجوع کنید: http://www.downs-syndrome.org.uk

«پروژه برای توسعه واژگان ماکاتون» (Makaton Vocabulary Development Project) – برای اطلاعات بیشتر درباره ارتباطات و پروژه ماکاتون به این سایت رجوع کنید: http://www.makaton.org

«سینگ الانگ» (Signalong) – برای اطلاعات بیشتر درباره ارتباطات و سینگ الانگ به این سایت رجوع کنید:

http://www.signalong.org.uk

This document was provided by Mencap, http://www.mencap.org.uk
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
خواندن مشخصات فردي
 
کم توانی در یادگیری
مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي بازگشت به بالاي صفحه 
صفحه 1 از 1

صلاحيات هذا المنتدى:شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
Persian SpeechTherapy Forum :: انواع اختلالات :: مباحث متفرقه-
پرش به: